Renate De Advocate
lost jouw vragen op,
klik hier
Check je kennis aan de hand van enkele vragen. Klik hier

Algemeen

Een koopovereenkomst is een overeenkomst waarbij de verkoper zich ertoe verbindt om tegen betaling een goed of dienst te leveren aan de koper. Een goed is bijvoorbeeld een koelkast, een auto, een huis enzovoort. Een dienst is dan bijvoorbeeld een verzekering, een reparatie van uw stofzuiger, een werkje opknappen in uw tuin

Een koopovereenkomst sluit u vlugger dan u denkt: brood bij de bakker, een keukenapparaat op een handelsbeurs of nog, een nieuwe cd kopen via internet. Of het nu bij de bakker is, op de beurs of via internet, in elk van deze gevallen sluit u een koopovereenkomst en heeft u als consument naast een aantal plichten zoals het betalen van de koopprijs, ook rechten.

De verschillende stappen vóór het sluiten van een koopovereenkomst en ook de verplichtingen die de verkoper daarna tegenover u heeft, geven u als consument rechten die u kan laten gelden.

U heeft recht op een duidelijke prijsweergave alvorens u beslist om te kopen. Wanneer u “op afstand” of “buiten de onderneming van de verkoper” wil kopen, heeft u recht op een bedenktermijn. Bij het plaatsen van uw bestelling heeft u het recht om een bestelbon te krijgen. Eenmaal u een koopovereenkomst wil sluiten heeft u recht op eerlijke algemene voorwaarden waarbij geen bedingen zijn opgenomen die uw rechten beperken. Na de aankoop heeft u recht op een garantietermijn tijdens dewelke de verkoper verplicht is in te staan voor de gebreken.